Jak wyjaśnią następne akapity, do olejów technicznych zaliczmy te oleje, które mają techniczne zastosowanie. Brzmi jak przysłowiowe masło maślane, ale to prawda – oleje techniczne mają szeroką definicję. Ze względu na tę nieostrość warto pochylić się nad tematem nieco głębiej.
Czym są oleje techniczne?
Mimo usilnych poszukiwań, konkretnej definicji olejów technicznych nikt nie znajdzie. To dlatego, że nie jest to ścisłe pojęcie, a raczej zbiorcze określenie powstałe dla ułatwienia obrotu i usprawnienia komunikacji. Oleje techniczne to oleje stosowane w przemyśle i prywatnych gospodarstwach domowych do usprawniania działania maszyn, instrumentów, narzędzi. Słowem, są to oleje używane w kontekście technicznym – w przeciwieństwie do olejów jadalnych. Poszczególni przedstawiciele tej kategorii mogą się między sobą znacząco różnić – przykładowo, skład oleju technicznego może być tak sztuczny, jak i naturalny. Znane każdemu z kuchni produkty mogą być składnikiem olejów technicznych – tak jest przykładowo w przypadku oleju rycynowego, rzepakowego, lnianego, słonecznikowego, które tam mogą być obecne jako przeciwutleniacze, ale również w celu zagęszczenia produktu lub jako czynnik antykorozyjny.
Do czego służy olej rzepakowy/lniany/słonecznikowy techniczny… Jakie są zastosowania olejów technicznych?
W związku z powyższym akapitem – skoro oleje techniczne to ogromna grupa substancji, a jedynym warunkiem dostania się do niej jest przemysłowe zastosowanie, to i zastosowań jest niemal nieskończenie wiele. Jeżeli chodzi o oleje lekkie znajdą zastosowanie przy smarowaniu maszyn działających szybko i z małym obciążeniem, na przykład w przemyśle włókienniczym, czy w silnikach o małej mocy. Oleje o średniej gęstości służą w przypadku pracy o średniej prędkości i średnim obciążeniu, a w końcu ciężkie oleje przemysłowe – o niskiej prędkości i dużym obciążeniu – na przykład przy prasach oraz generalnie pracy w warsztatach mechanicznych. Bardzo różne sektory potrzebują olejów. Przede wszystkim motoryzacja – oleje smarowe stosowane są do silników, łożysk, przegubów, powozi, amortyzatorów czy retarderów. Występuje także kilka rodzajów olejów przekładniowych. Także koleje i żegluga są od dobrego oleju zależne – w przypadku tego drugiego konieczny jest na przykład do odpowiedniego działania lin i śrub. Nie obędą się bez oleju nie tylko łodzie, ale także kosiaki i piły. To tylko bardzo przykładowe zastosowania – tak naprawdę należałoby powiedzieć, że gdzie mechanika i technologia – tam zapotrzebowanie na dobry olej techniczny.