Olej silnikowy to bez wątpienia jeden z najważniejszych elementów wpływających na żywotność silnika. Prawdę tą rozumiano praktycznie od początku tworzenia pojazdów spalinowych. Już pierwszy seryjnie produkowany pojazd, czyli Ford Model T posiadał system rozpryskiwania oleju, którego koncepcja była praktycznie zgodna z tym, co w silnikach występuje obecnie. Dziś jednak rozumiemy także to, że olej olejowi nierówny, a duży na to wpływ ma lepkość samego oleju. Dlaczego ten parametr jest tak istotny? Przyjrzyjmy się temu tematowi.
Lepkość oleju silnikowego, czyli dlaczego jest to tak istotne!
Od razu warto wyjaśnić, dlaczego mówi się, że lepkość oleju to parametr, który ma tak duże znaczenie dla pracy silnika. Właściwie można powiedzieć, że to właśnie lepkość determinuje przydatność oleju do określonego celu. Pamiętajmy przecież, że kontakt metalu z innym elementem metalowym bez smarowania, w większości przypadków kończy się dużą awarią. Jednak, aby olej mógł spełnić swoją rolę, czyli nanieść na ruchome części tak zwany film olejowy, musi dotrzeć w odpowiednim czasie do wszystkich miejsc wymagających smarowania, także tych o znaczeniu krytycznym. Tutaj właśnie objawia nam się parametr, który nazywamy lepkością oleju. To ona odpowiada za przepływ oleju przez różne elementy silnika i dotarcie w każdy jego zakamarek. Dlatego też lepkość kinematyczna to pierwsza sprawa, którą powinno się brać pod uwagę przy doborze oleju silnikowego.
Warto jednak pamiętać, że silniki pracują w bardzo różnych warunkach, które też potrafią mocno się zmieniać. Dla przykładu wystarczy wspomnieć, że warunki takie są diametralnie inne zimą i latem. Przy tym istotną sprawą jest fakt, że wraz ze spadkiem temperatury olej silnikowy staje się coraz bardziej lepki, a w końcu przekształcić może się w substancję stałą, podobną do smaru a nawet mydła, co zdecydowanie utrudnia jego dotarcie do głębszych miejsc silnika. W konsekwencji silnik może się nawet nie uruchomić albo podczas próby uruchomienia ulec poważnej awarii. Z drugiej strony zbyt niska lepkość oleju, powoduje, że łatwo on ścieka i nie wytwarza wystarczającego ciśnienia. Takie zachowanie wpływa na szybkie zużycie łożysk, przetarcie tłoków, pierścieni, a nawet zatarcie całego silnika. Prawie zawsze spowoduje to również zwiększone zużycie oleju.
Co więc zrobić? Wybierać zawsze olej, który producent zaleca do stosowania w konkretnym silniku. To spowoduje, że silnik ten będzie pracował w optymalnych dla niego warunkach!